Techné: A szakképzés módszerei az ókorban és a középkorban
Szerkesztette: Munding Márta, Szovák Kornél, Takács László
Studia Philologica V.
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 518
Kötéstípus: keménykötés
Nyelv: magyar
ISBN: 978–615–5343–094
ISSN: 2063–3157
A kötet Maróth Miklós, Odrobina László, Tóth Anna Judit, Szabó Ernő, R. Facsády Annamária, Szovák Kornél, Skorka Renáta, Tuhári Attila, Takács László, Szilágyi Laura Menta, Csorba Zsuzsanna, Draskóczy Eszter, Mátyus Norbert, Vér Ádám, Gallina József Zsolt, Vajda Tamás és Vadas András tanulmányát tartalmazza.
A tanulmányok eddig nem, vagy csak alig vizsgált szempontból elemzik az ó- és középkor nevelési, képzési rendszerét, struktúráját. Kutatják a szabad, de nem arisztokrata polgárok, az idegenek, a rabszolgák és a felszabadított rabszolgák által végzett kétkezi munkák, szakmák, szakmai tevékenységek elsajátításának, továbbadásának és gyakorlásának folyamatait, a tudás átadásának módszereit és eszközeit, mai szóval élve tehát az ókor és a középkor szakképzési (esetleg felnőttképzési) rendszerét.
A tárgyalt témák szerint három nagyobb tematikus egységbe (I. rész – A szakmai tudás átadásának formái, keretei, Szervezeti tömörülések az ókorban és a középkorban, II. rész – Írott és tárgyi emlékek, Az irodalmi források mint tankönyvek, III. rész – Egyes szakmák oktatása – Technológiák, technikák, tradíció, innováció és tudástranszfer) rendezett tanulmányok bemutatják a családon belüli, illetve a műhely keretei között zajló képzési, ismeretátadási tevékenység szisztémáját. Legfőképpen azonban a képzés szereplőire, a képzés időtartamára, rendjére és díjazására vonatkozó adatok összegyűjtésére és elemzésére törekednek változatos kutatási módszereken keresztül. Kiemelt figyelmet fordítanak az egyes szakmákon belüli specializáció, szakosodás megjelenésére, a szakma gyakorlásának lehetőségét meghatározó feltételek rendszerezésére, valamint az intézményesülés előzményeinek kimutatására.
A szakképzés antik és középkori történetét vizsgáló kutatás mindemellett kiemelt feladatának tekinti a szakmai tudás átadására szolgáló tankönyvek, tanköltemények, esszék, technikai leírások, kézikönyvek, enciklopédiák, illetve a tudásátadás más fennmaradt forrásainak feltérképezését, a szövegek hagyományozásának okait, használhatóságának kritériumait, vagy éppen korlátait, mindemellett pedig a megírás mögött meghúzódó szándékok felvázolását.